.

Wednesday 8 June 2011

Mengapa Lelaki Tidak Mampu Berbohong Kepada Perempuan

Kajian bahasa badan menunjukkan komunikasi berhadapan dan isyarat tanpa bunyi memberi 60% -80% kesan keatas mesej itu. Manakala bunyi pula memberi kesan sebanyak 20%-30%. Bakinya yang berjumlah tujuh hingga 10% adalah untuk kata-kata. Alat deria wanita lebih peka dalam menerima dan menganalisis maklumat-maklumat ini. Kemampuan otaknya menghantar maklumat dengan cepat menjadikannya lebih cekap memahami isyarat lisan, visual dan isyarat lain.
::Kantoi::

Oleh sebab itu, kebanyakkan lelaki tidak mampu berbohong dengan perempuan secara berhadapan. Namun begitu, hampir semua wanita mampu berbohong dengan lelaki secara berhadapan dengan mudah kerana lelaki tidak mempunyai kepekaan mengesan perbezaan antara isyarat lisan dan isyarat bukan lisannya. Apabila lelaki mahu berbohong kepada wanita, kebanyakkan berjaya mungkin disebabkan mereka berbohong melalui telefon, menulis surat, ataupun berbohong dalam gelap serta menutup kepala mereka dengan selimut.

::bercakap benar::

Jadi dalam keadaan sebegini, perempuan perlu lebih berhati-hati supaya tidak terpedaya dengan kata-kata  lelaki apabila mereka menggunakan alat perantara sebagai peghubung dalam percakapan. Pesanan: Lelaki tak payah la nak berbohong dengan perempuan. Kebanyakkan lelaki yang membohongi perempuan lama-kelamaan akan dikesan oleh perempuan dengan mudah. Kes seperti lelaki kawin lain. Selalunya kantoi. tak ada yang terlepas. Kerana perempuan dianugerahkan oleh Allah kehebatan dalam mengesan pembohongaan lelaki. Jadi, lelki jangan jadi hipokrit di hadapan perempuan dan jangan pula ada niat untuk berbohong kepada perempuan. Perempuan pula jangan mengambil kesempatan terhadap kelebihan yang dianugerahkan kepada mereka untuk membohongi lelaki. Ingat syurga mereka dibawah telapak kaki suami. 

Pesanan: Jadilah diri sendiri dan selalu bercakap benar, kerana itu jua lah yang diajar oleh junjungan besar baginda Rasulullah S.A.W kepada umatnya. Sekian. :)
 

5 comments:

  1. patut lah kakkoii selalu kantoi hahha

    ReplyDelete
  2. nice entry! keep it up!

    org kedah ni baq hangggg. Haha :)

    ReplyDelete
  3. kakkoii, hahaha. . .jngan tipu der. . .

    cik farah, tengs, owg kdah tuu..;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...