.

Thursday 2 June 2011

Membeli-belah: Kegembiraan Bagi Perempuan tapi Kegerunan Bagi Lelaki

Perempuan Membeli Belah

Bagi wanita, membeli-belah umpama bercakap. Ia tidak perlu sebarang sebab atau tujuan dan dapat dilakukan tanpa perancangan selama berjam-jam. Ia tidak memerlukan sebarang matlamat kursus. Wanita menganggap keluar membeli belah itu adalah aktiviti yang menyegarkan dan merehatkan, tidak kira sama ada mereka membeli apa-apa ataupun tidak. Aktiviti membeli-belah sebegini mampu menyebabkan merana kerana pendarahan otak dalam masa 20 minit. Bagi lelaki, apabila mereka mahu kembali bertenaga, mereka perlu objektif, matlamat dan jadual. Lagipun dia pemburu makanan, ini memang tugasnya. Dia hanya mahu menangkap mangsa secepat mungkin dan membawanya pulang ke rumah. Kebanyakkan lelaki mengalami pendarahan otak hanya selepas 20 minit membeli-belah.
Lelaki Membeli Belah

Lelaki hilang sabar dan kecewa apabila dia dibawa bersama ke kedai baju tetapi isteri ataupun pasangannya hanya mencuba sehelai demi sehelai pakaian, bertanyakan pendapatnya tetapi tidak pula membeli apa-apa selepas itu. Wanita memang suka mencuba pelbagai jenis pakaian kerana itu corak pemikiran yang sehaluan dengan otaknya. Pelbagai emosi dan pakaian yang berlainan menggambarkan pemikirannya. Melalui pakaiannya kita mampu menjangka sama ada dia konservatif dan berorentasikan keputusan. 

Agak mudah bagi kita terjumpa lelaki yang meminta pasangan wanitanya membelikannya pakaian. Lelaki yang berpakaian kemas selalunya mendapat bantuan wanita bagi membelikan pakaiannya. Mungkin juga dia homoseks. Satu dari lapan lelaki mengalami buta warna dan mereka sukar membezakan biru, merah dan hijau. Kebanyakkan daripada mereka sukar memadankan corak dan rekaan. Atas alasan itulah mudah untuk  mengenali lelaki mana satu antara mereka adalah orang bujang.
Perempuan perlu bijak
Bagi menggalakkan lelaki turut sama membeli-belah, perempuan harus menjelaskan syarat-syarat apabila memilih. Jelaskan warna, saiz, jenama dan stail yang dimahukan. Nyatakan juga pusat membeli-belah yang dipilih dan berapa masa yang diambil. Dengan objektif yang jelas (walaupun sebenarnya perempuan yang menetapkannya), hasilnya lelaki akan turut teruja !

Sumber : Why Men Dont't Listen and Women Can't Read Maps,

2 comments:

  1. aku pakai pa pun smart hahaha :D

    ReplyDelete
  2. Ler. Kau baca buku ni kaaaa. Ahahaha.

    Aku baca buku dari author yang sama. Why Men Wants Sex and Women Needs Love. Terbaik entry entry kau.

    Aku following :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...